woensdag 1 februari 2017

Mijn kind slaapt naast me


Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik besloten gebruik te gaan maken van een co-sleeper. Dit had vele voordelen voor baby en moeder. Baby is in de buurt van mama, waar hij zich veilig voelt en mama hoeft haar bed niet uit om te voeden. Ook zou het veilig zijn, omdat baby niet onder de deken van mama kan komen.
M'n oudste zoon heeft bijna 6 maanden in de co-sleeper gelegen. Op een gegeven moment hebben we hem in z'n eigen bedje gelegd aan het begin van de avond om hem na de eerste nachtvoeding weer in de co-sleeper te leggen.
Na 6 maanden heb ik de co-sleeper verwijderd. Ik vond het heerlijk om hummel naast me te hebben en als ik de co-sleeper niet fysiek had verwijderd had die jongen tot z'n 18e naast mama geslapen.

Dat baby nummer 2 in de co-sleeper zou komen te liggen was geen twijfel over. 's Avonds zwijmel ik weer weg bij het zien van dat kleine gezichtje met die dichtgeknepen ogen. Deze meneer kwam iets vaker om 's nachts te drinken of eigenlijk te knuffelen. Hij was (en is) vanaf een uur of 3 wakker. De enige manier hoe ik hem tevrede kan houden in deze nachterlijke uurtjes is door hem naast me te leggen. Soms is hij half aan het drinken en soms knuffelen we gewoon. Soms kan ik hem slapend rechtop houden als hij last heeft van z'n maagje.
Ik verwonder me erover dat ik in m'n slaap nog zo goed met hem bezig kan zijn. Ik ben hem nog niet kwijtgeraakt onder de dekens, al kan daar verandering in komen als hij zelf wat meer begint te bewegen.
Het samen slapen heeft ervoor gezorgd dat ik vele uurtjes slaap extra heb kunnen krijgen.
En zeg nou zelf, hoe heerlijk is het om in slaap te vallen met een tevrede manneke in je armen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten